Denna webbplats använder cookies. Genom att använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies. Läs mer här.

Om Tupperware

Tupperware i Norden och Baltikum

Tupperware Nordic A/S har sedan 1962 varit huvudkontor för den nordiska marknaden (Danmark, Finland, Island, Norge samt Sverige) och sedan 1996 dessutom den baltiska marknaden (Estland, Lettland samt Litauen). 16 000 duktiga konsulenter och teamledare i hela Norden demonstrerar Tupperwares produkter.
Sandra Spies är verkställande direktör för det nordiska huvudkontoret som ligger i Köpenhamn.
Cirka 40 anställda arbetar inom försäljning, marknadsföring, IT och ekonomi.
41 distributörer i Norden och Baltikum har ansvaret för att distribuera Tupperwares produkter.

 

Kvalitet och design

Designers ska idag, mer än någonsin, utveckla nya produkter som passar användarnas livsstil. Vårt designteam ligger i framkant för detta och utvecklar hela tiden banbrytande produkter med en passion för innovativ och elegant design.
Museum of Modern Art i New York, industimuseet i Hannover samt Victoria & Albert Museum of Art i London är exempel på erkända internationella museum som har valt att ställa ut Tupperwares produkter.

 

Internationella designpriser

Tupperware har mottagit en lång rad eftertraktade internationella designpriser, bland annat från Red Dot och IF. Den internationella Red Dot-designtävlingen anses vara en av de största och mest erkända, cirka 61 länder deltar varje år. Designerna som deltar i Red Dot-tävlingen möts av en skiftande jury bestående av interntionellt erkända experter inom produktdesign som värderar produkterna inom en rad olika kriterier, bland annat innovation, funktionalitet och kvalitet.

 

Earl Tupper

Visual

Med sitt fantastiska sinne för material och sin flair för funktionell design uppfann och utvecklade Earl Tupper från Berlin, New Hampshire, det material som idag är grunden för de världsberömda plastprodukterna. Det som började som ett experiment under 1930-talet har sedan blivit ett globalt fenomen.

Earls företagande motiverade honom till att utveckla en produkt som kunde göra det möjligt för husmödrar att hålla livsmedel färska i de nya elektriska och gasdrivna kylskåpen, som först kom på marknaden under efterkrigstiden. Detta ledde till hans uppfinnande av plastprodukterna med det unika lufttäta locket som visade sig kunna skydda livsmedlen och därmed förlänga dess hållbarhetstid. Earl Tupper fick sin inspiration till locket från målarburkar, där locket är designat så målarfärgen inte rinner ut. Earl lanserade sin nya produktlinje genom detaljhandeln men de banbrytande produkterna slog dock inte igenom hos konsumenterna i början.

Brownie Wise

Visual

Earl Tupper försökte komma på ett sätt att komma i kontakt med konsumenterna på och förklara fördelarna med det lufttäta locket. Tillsammans med Brownie Wise (1913-1992), som blev rekryterad 1951 och visade sig vara en duktig konsulent, blev ”Home Party”-konceptet skapat. Konsumenterna kunde få produkter demonstrerade och även själva pröva dem.

Med Brownies naturliga talang för att arbeta med människor och hennes flair för marknadsföring utvecklade hon konceptet med fokus på respekt och erkännande för den enskilda konsulenten. Det blev en enorm succé och ledde till att Tupperware-demonstrationerna nästan blev lika berömda som produkterna. År 1951 banade detta nya koncept vägen för Tupperware som snabbt blev känt. Försäljningen steg med raketfart.